reklama

Príbeh zotročenia. Pamätajme si!

Komunistický zločinecký režim ešte aj dnes niektorí ľudia obdivujú. Komunisti lovili ľudí aj po internátoch, ako otrokári pred 200 rokmi v Afrike. Potrebovali vyťažiť a odviesť urán do ZSSR.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (48)

Štefan Laurinčik sedel u nás v garáži. Unavený po celodennej práci v zamestnaní a následnej stolárčine , žmolil cigaretu. Pripálil som mu ju, aj sebe.

Krstný dáte si vína? Chystal som sa stiahnuť ríbezliak.

Ale hej, dám.

Zatvoril som dvere na garáži, bolo chladno aj keď sa v peci kúrilo. Nalial som do horčičákov, sadol som si oproti krstnému otcovi a hrkli sme si. Pofajčievali, popíjali a rozprávali sa.

Evidentne mu chutilo a po krátkom čase a niekoľkých pohároch sa rozrozprával. To bola rarita, bol skôr mĺkvy a tichý. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nebol pri mojom krste, iba jeho manželka, ktorá naň čakala 12 rokov.

Zatkli ho ako 17 ročného študenta v Martine. Nevedel prečo. Až po rokoch zistil, že to bolo pre štvorlístkovú ďatelinku na klope kabáta. Ani nevedel, čo to znamená.

Bili ho, tĺkli a týrali. Nakoniec sa priznal ku všetkému, čo chceli. Súd sa opakoval viac krát, nevedel kedy je to naozaj, alebo iba skúška. Skúšali, ako bude odpovedať.

Dostal 13 rokov. Rôzne bane po okolí Jáchymova. Odsedel si v otrockej práci 9,5 rokov. Ostatné mu odpustili. Potom 2 roky vojenčiny. Tá vraj bola horšia ako ťažba uránu, tam mal spoluväzňov inteligentných ľudí. Mal už takmer 30 rokov a gumy ho šikanovali vždy, keď mali čas. Toho mali neúrekom. Tiež sa tešili, ak ho trápili aj ostatní vojaci. Raz sa vraj rozzúril - veliteľ mu dal otvoriť skrinku a elektromateriál, ktorý tam našiel mu zhabal. Krstný si totiž vymyslel sen, že si v civile postaví dom a za žold si kupoval elektrické zásuvky a krabice. Keď veliteľovi dokázal, že si ten materiál kúpil, elektro súčiastky mu hodil na zem a poskákal po nich.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dom postavil. Po návrate do civilu sa oženil, moja krstná mať ho celý čas čakala. Nechodil do krčmy, neustále sa zaoberal drevom a výrobou nástrojov na obrábanie dreva. Jeho hobľovačka bola aj frézou, cirkulárom, prepúšťačku a čo ja viem čím všetkým. Prevody boli aj pomocou bicyklových ozubení a reťazí. V zamestnaní robil ekonóma, ale majster sa stal s drevom. Nebolo v okolitých dedinách rodiny, ktorá by nemala ním vyrobené okno, či dvere, V kostoloch stoly, lavice a obklady.

Zomrel na rakovinu pľúc pol roka po revolúcii. Udusil sa. Slobody si neužil.

Nesťažoval sa, bol to skvelý priateľský človek. Iba ja neviem komunistom odpustiť, že mu vzali /ako aj mnohým iným/ mladosť, najkrajšie roky života.

Július Pšenák

Július Pšenák

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Stále potrebujem niečo zmysluplné robiť. Milujem slobodu a spravodlivosť. Do prírody som ochotný ísť vždy. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu