reklama

Generálny štrajk a nebezpečenstvo rozvodu.

24.11.1989 večer sme sa piati - šiesti už rozhodli. Musíme sa generálneho štrajku zúčastniť a podporiť tak protesty študentov proti komunistickému režimu. Mali sme poobednú a večer o 19:00 hod sa na dielni zastavil súdruh riaditeľ. Asi ho niekto informoval.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)
Obrázok blogu

 

Neštrajkujte, vravím vám, zle to dopadne. Rozpadne sa RVHP. Náš podnik príde o dodávateľa i zákazníka v Rusku a bude bieda.

Musíme, dohodli sme sa. Sloboda je viac - oponujem.

Nedalo mu , ale po 20 minútach sa Vigáš odšuchtal preč.

Na nedeľu večer som si zobral nočnú, aby mi nič nebránilo zúčastniť sa v pondelok štrajku.

Už počas nočnej sa po podniku začali pohybovať „opáskované" ozbrojené postavy. Ľudové milície.

Ráno som pri vrátnici s nožničkami rozdával kúsky trikolóry ľuďom, ochotných podporiť štrajk. Ďuro Belko, milicionár so samopalom, sa netváril príliš milo. Skôr naopak.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ďuro, ak ma zastrelíš, budem ťa v noci mátať, tak nemachruj s tým samopalom. Prihováral som sa mu. Dal si našťastie povedať.

So Šivecom sme začali vymýšľať potrebné detaily. Dali sme vyrobiť za vlastné v agitačnom stredisku 2 heslá. Urobili ich radi a ochotne. Ja som zaplatil zapožičanie asi 100 Československých a Slovenských vlajok. 2,00 - Kčs za jednu.

Okolo ôsmej hodiny sme už mali spísané vyhlásenie za celú dieľňu SM 5212 s výzvou na účasť na generálnom štrajku. Nikto sa však nenúkal prečítať ho v podnikovom rozhlase, tak som tam išiel ja s Milošom. Báli sme sa.

Pred rozhlasom pobehoval jeho správca, terajší humorista Jano Snopko.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nemám kľúče! Zobrali mi ich - riekol.

Otvor! - hovorí rozhodne kus chlapa Šivec.

Zblednutie a trápna chvíľa.

Dobre, ale povedzte, že nedovolíte vyhodiť ma z práce.

To by šlo.

Pozapínal zosilovače a ponúkol nám možnosť prečítať výzvu k štrajku.

Šivec, autorita v absencii strachu, mi začal pchať papier do ruky.

Bojím sa. Nemôžem to prečítať.

Ma neser, moja manželka to bude počuť v administratívnej budove a rozvedie sa so mnou. Už dávno mi tvrdí, že škodím rodine.

Nebolo inej možnosti, musel som prečítať ja. Po prečítaní výzvy som vyhlásil, že nedovolíme vyhodiť zamestnanca rozhlasu z práce za to, že nám umožnil ho použiť. Akoby sme mohli o tom rozhodovať. Pripadalo mi to smiešne, no komunisti sa zľakli a fungovalo to.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po prečítaní výzvy v podnikovom rozhlase sa komunisti konečne odhodlali k činu a poslali delegáciu súdruhov z ROH k nám na dielňu, s návrhom o pomoc pri organizovaní manifestačného pochodu do mesta na námestie.

Tu už Šivec nezaváhal a vyhnal ich.

Prakticky celé ZVT išlo do sprievodu. Iba najväčší bojkovia a súdruhovia nešli. Kukali z okien a tárali novinárom z Pravdy o škodách a o tom čo redaktori chceli počuť.

Bol mráz, nový sneh a krásny deň. V meste sa zlievali mohutné pochody protestujúcich ľudí, čo nadchýnalo každého účastníka.

Čim je nás viac, tým menšia pravdepodobnosť, že nás nechajú komunisti postrieľať. Myslel som si.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pred Rakom vidím moju manželku s deťmi. Ako je to možné, že nie je v práci?

Odbehol som za ňou.

Čo sa stalo?

Ráno mrzlo a nemohla som otvoriť auto, tak som musela ostať s deťmi doma. Teraz som prišla podporiť generálny štrajk.

Nikto nevedel, ako mi odľahlo. Nepočula, že som čítal výzvu. Vďaka Bohu!

Odzneli prejavy a išli sme naspäť do práce. Šťastní a živí. Neodhodlali sa na nás poslať vojakov či policajtov.

Niektorí komunisti zahadzovali stranícke knižky s pocitom oslobodenia z otroctva.

Vlajky mi vrátili iba asi desiati ľudia.

Beťári opojení. Takže si môžem povedať, že generálny štrajk ma stál aj finančné straty, ktoré som obetoval veľmi rád.

Július Pšenák

Július Pšenák

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Stále potrebujem niečo zmysluplné robiť. Milujem slobodu a spravodlivosť. Do prírody som ochotný ísť vždy. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu